Sometimes love is the only proof you need

Harrison's flowers (2000). En fransk film baserad på en verklig händelse. Utspelar sig under kriget i Jugoslavien år 1991. Handlar om en kvinna som tros förlorat sin man som jobbar som journalist och är på jobb i Kroatien. Hon tror ej på att han är död, vägrar inse det och far därför in i kriget för att söka efter honom.

Filmen är underbar. Tårdrypande! Under kvinnans sökande efter hennes man får hon stöta på allt som krig innebär. Död, våldtäkter och avrättning. Både på barn, kvinnor, män - oskyldiga som krigare.

Vi såg filmen på historian. Den fick mig verkligen att tänka efter. Jag mår inte bra efter att ha sett den, även om det är en film så är det ju baserat på en verklig händelse. OCH som jag sa, tänk hur det var i VERKLIGHETEN då. Ännu värre än scenerna i en film som inte ens är verklig. En del bilder kommer från riktiga kriget men man vet samtidigt att det är kulisser, fejkblod och kameramän. Filmen fick mig att inse att hur hemskt jag än tycker krig var/är, så kommer jag aldrig förstå. Det går inte att sätta sig in i situationen utan att uppleva det. Det mest tragiska är hur obrydda "krigarna" är. De dödar för att döda. De dödar allt i sin väg, utan att tänka efter. De våldtar kvinnor och barn, de skjuter skallen av unga pojkar. Det enda som finns i deras tankar är att vinna kriget, makt! Detta upprör mig. Bilden från filmen när man ser en buss som blivit sprängd i luften. Lik ligger utanför och blod överallt. En liten flicka i gul klänning sitter lutad mot bussen. Hon är brutalt våldtagen, sönderriven.

Varför? HUR kan människor göra på detta vis? Vi reflekterar över mördare och våldtäkts män här i Sverige. En man som begått mord här får tusen gånger mer uppmärksamhet än alla i andra länder under krig. Okej att det är närmare oss och att det SÅKLART är fruktansvärt att sådant ska se i vårat moderna samhälle, men tänk på alla offer i krig. Jag tycker vi ägnar oss för lite åt att uppmärksamma det. Det är bara min åsikt men oj, vilket problem det är.

Btw. Se den, även om det är en Hollywood film är den sevärd. Och den kanske får upp mer sinnen, och mer tankar åt alla som utsätts för dessa svårigheter idag.

Vi har det rätt bra här i Sverige ändå?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0